امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
دسته بندی سایت
محبوب ترین ها
پرفروش ترین ها
برچسب های مهم
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
پیوند ها
به گزارش بهداشت نیوز حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره خصوصیات کفش مناسب برای دانش آموزان، بیان کرد: رویه کفش باید چرمی و دارای انعطاف پذیری متوسط باشد. رویه نباید خیلی خشک یا خیلی نرم بوده و بهتر است که دارای بند باشد.
او ادامه داد: تا هنگامی که بر اثر پوشش مکرر و گرمای پا تغییر شکل میدهد با تنظیم بندهای آن بتوان استحکام دیوارههای کفش را تنظیم کرد. پنجه کفش باید پهن باشد، به گونهای که انگشتان دچار فشردگی نشوند، زیرا انحرافات انگشتان از کودکی و نوجوانی با پوشیدن کفشهای بسیار تنگ به وجود میآید که منجر به تغییر قوس کف پا میشود.
برکاتی تصریح کرد: پاشنه پا محل شایعی برای تغییر شکل در اندام تحتانی است. دو لایه و قوام دار بودن پاشنه کفش دو خصوصیت یک کفش بهداشتی است که از انحراف پاشنه در جهت داخل و خارج جلوگیری میکند. کفش مناسب باید در قسمت پاشنه ارتفاع ۲ سانتی متر و در قسمت پنجه ارتقاع ۱.۵ سانتی متر داشته باشد. کف کفش باید ضمن انعطاف پذیری دارای استحکام باشد تا از بخشی از ضربات جلوگیری و به عنوان ضربه گیر عمل کند. زیرا کف خشک کفش ضربه را مستقیما به مفاصل و ستون فقرات وارد میکند.
نکاتی که والدین باید در هنگام خرید کفش به آن دقت کنند
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: والدین برای خرید کفش مدرسه بدون حضور کودکان اقدام نکنند، کودکان در هنگام خرید کفش، باید هر دو لنگه کفش را امتحان کنند. از کودک بخواهید که با کفش چند قدمی راه برود. به نحوه راه رفتن او دقت کنید. بهتر است در حالت ایستاده کودکان، بین انگشتان بزرگ پای او و نوک کفش به اندازه ضخامت انگشت شست دستتان فاصله باشد. خرید کفشهای بسیار بزرگ و نیز خرید کفش تنگ هر دو به یک اندازه به سلامتی پاهای کودک آسیب میزنند.
او در پایان گفت: اندازه شدن کفش را به پای کودک به ماههای آینده واگذار نکنید. با توجه به تغییر و افزایش سایز پای دانش آموزان بر حسب ضرورت کفش جدیدی تهیه کنید. منتظر جدا شدن کف کفش یا پاره شدن آن نباشید. قبل از خرید کفش مدرسه، به کف آن هم توجه کنید. اگر کف کفش صاف باشد، دانش آموز در حین بازی و ورزش در معرض خطر لیز خوردن خواهد بود. این خطر در روزهای بارانی شدیدتر است. اگر دانش آموزان دختر به کفشهای پاشنه دار علاقه مندند، حداکثر پاشنه دو و نیم سانتی متری پیشنهاد میشود. کفشهای با کفی و پاشنه بسیار نازک هم مورد تأیید نیستند. بهتر است برای ساعتهای ورزش دانش آموزان کفش ورزشی جداگانهای تهیه شود. خرید کفش باید در ساعات پایان روز انجام شود تا در صورت وجود ورم، سایز کفش مناسب باشد.
دکتر پروین میرمیران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بررسی نتایج حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران نشان داده است که داشتن یک رژیم غذایی سالم در کودکان و نوجوانان میتواند باعث جلوگیری از بروز سندرم متابولیک در این گروه سنی شود.
وی توضیح داد: سندرم متابولیک مجموعهای از عوامل شامل چاقی، افزایش قند خون، اختلال در چربیهای خون و اختلال در میزان فشارخون است که احتمال بروز بیماریهای قلبی عروقی، دیابت و در نهایت مرگ و میر ناشی از آنها را افزایش میدهد.
به گفته این استاد دانشگاه؛ در دهههای اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی افراد، شاهد افزایش جمعیت مبتلایان به سندرم متابولیک و در نتیجه روند رو به رشد معلولیتها و مرگهای ناشی از آن هستیم.
میرمیران، کودکان و نوجوانان را از جمله گروههای سنی بسیار آسیبپذیر در مقابل سندرم متابولیک برشمرد که ابتلا به بیماری مذکور بازده این افراد را در بزرگسالی کاهش میدهد و با توجه به فراوانی شیوع این بیماری باعث کاهش بهرهوری اجتماعی نیز خواهد شد.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شناسایی عوامل ایجادکننده سندرم متابولیک به منظور یافتن راههای پیشگیری از آن خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم دانشگاه به تازگی توانسته است براساس نتایج حاصل از مطالعه قند و لیپید تهران؛ اثرات تغذیه بر پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر در کودکان را اثبات کند.
رئیس مرکز تحقیقات تغذیه و مجری طرح مذکور در این خصوص اظهار داشت: در این طرح با بررسی کیفیت رژیم غذایی و رابطه آن با سندرم متابولیک و اجزای آن در نوجوانان مشخص شد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم طراحی شده به میزان ۶۵ درصد احتمال بروز سندرم متابولیک را کاهش میدهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به معیارهای ارزیابی و مقایسه رژیم غذایی سالم خاطرنشان کرد: در این مطالعه برای هر فردی که مقدار غلات، سبزیجات، میوهها و لبنیات بیشتری مصرف کند، امتیاز مثبت در نظر گرفته میشود و برای فردی که مقدار بیشتری گوشت قرمز نسبت به گوشت سفید، کره، میانوعدههای شیرین، نوشابههای شیرین، میانوعدههای شور و فست فود استفاده کند، امتیاز منفی کسب میکند. در نهایت گروهی که امتیازات بیشتری کسب کنند احتمال آنان به سندرم متابولیک کمتر خواهد بود.
وی در ادامه سخنان خود بر اهمیت نتایج این طرح و همچنین آگاهی از این مطلب که چه نوع رژیم غذایی باعث جلوگیری از بروز بیماری در کودکان و نوجوانان میشود تاکید کرد.
میرمیران با بیان اینکه یافتههای این مطالعه در ارزیابی سریع رژیم غذایی کودکان کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باید حاوی مقدار کافی غلات، سبزیجات و میوهها، لبنیات و مقدار کمتری گوشت قرمز نسبت به گوشت سفید، کره، میانوعدههای شیرین یا شور، نوشابههای شیرین و فست فود باشد تا فرد مورد نظر از نظر تغذیهای رژیم غذایی سالمی داشته باشد.
در تحقیقی که توسط انستیتو تحقیقات کودکان استرالیا (MCRI) انجام شده، شواهدی به دست آمده که نشان میدهد کودکانی که بد میخوابند دچار مشکلات رفتاری میشوند و البته برعکس این حالت هم صدق میکند.
در این تحقیق که اولین در نوع خود به شمار میرود، محققین، رابطه دوطرفه بین مشکلات خواب و اختلالات رفتاری در کودکان پیشدبستانی را مورد آزمایش قرار دادهاند.
محققین نزدیک به 5000 کودک استرالیایی شرکتکننده در «مطالعه طولی کودکان استرالیا» را مورد آزمایش قرار دادند. شرکتکنندگان در این بررسی پنج بار در سنین 5-4 سالگی و 13-12 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند و در هر پنج نقطه زمانی، اطلاعات خواب و رفتاری کودکان جمعآوری شد.
اختلالات خواب با استفاده از گزارش والدین از شدت اختلال خواب کودک و مشکلات خاص خوابیدن در چهار شب یا بیشتر در طول هفته مشخص شد، مشکلاتی مانند دشواری در فرستادن کودک به رختخواب در شب، ناراحتی کودک از تنها خوابیدن، بیدار شدن در طول شب و بیقراری در خواب.
دکتر جان کواچ محقق ارشد این مطالعه میگوید: «نتایج این آزمایش مشخص کرد که بروز مشکلات خواب و اختلالات رفتاری برونگرایی در کودکان، که به عنوان اختلال رفتاری و بیشفعالی شناخته میشوند، همیشه با هم در ارتباط بودهاند، طوری که بروز پیامدهای وخیم در یکی منجر به ایجاد مشکل در دیگری میشود».
قویترین رابطه بین این دو پیامد در دوره انتقال از پیشدبستانی به دبستان مشاهده شده است. همچنین بهطور معکوس، بروز اختلالات خواب با پیامدهای جزئی و مشکل رفتاری درونگرایی مرتبط بود.
به بیان دکتر کواچ: «مداخله برای حل مشکلات خواب میتواند منجر به بهبود اختلالات رفتاری برونگرایانه و درونگرایانه در کودکان شود و به همین ترتیب مداخله برای حل اختلالات رفتاری برونگرایانه هم میتواند در بهبود کیفیت خواب کودکان مؤثر باشد».
بررسیهای بیشتر باید نشان دهد که آیا مداخله برای برطرف کردن مشکلات خواب میتواند منجر به بهبود هر دو اختلال رفتاری برونگرایی و درونگرایی شود یا خیر. درک این رابطه مشخص خواهد کرد که این مداخلات در چه زمانی باید انجام شوند و تمرکز آن باید بر چه موردی باشد.
گفتنی است این بررسی با همکاری دانشگاه ملبورن، دانشگاه تکنولوژی کوئینزلند و دانشگاه دیکین استرالیا انجام شده است.
?زندگي پيچيده امروزي هر لحظه در حال نو شدن است و خلاقيت و نوآوري ضرورت زندگي فعال است. انسان براي خلق نشاط و پويايي در زندگي نيازمند نوآوري و ابتكار است.
در خانه و مدرسه مفاهيم زيادي را به فرزندانمان آموخته ايم و به او ياد داده ايم كه يك سال ١٢ ماه دارد به او گفته ايم زمين گرد است و به دور خورشيد مي گردد، به او آموخته ايم كه نيروي جاذبه را نيوتن كشف كرد. ولي آيا تا به حال به او گفته ايم او انساني است منحصر به فرد.
?آيا به او باور انده ايم كه او هم مي تواند يك نيوتن، اديسون، پيكاسو، زكريا و … و يك برترين باشد. رسالت اصلي ما اين است كه بدانيم هر كودكي يك شخص منحصر به فرد است و داراي استعداد خارق العاده كه مي تواند خلاق شود.
تمام موفقيت ها و پيشرفت هاي انسان در گرو انديشه هاي بارور و پوياست. در عصر گسترش روز افزون اطلاعات و ارتباطات، مسئله اي كه بيش از هر چيز توجه روان شناسان را به خود معطوف كرده است، چگونگي رشد و پرورش نيروي «خلاقيت» است.
?زمينه رشد خلاقيت در خانه زماني فراهم مي شود كه به كودكانتان آزادي بدهيد و به آن ها به عنوان يك فرد احترام بگذاريد، از نظر عاطفي در حد اعتدال به آن ها نزديك شويد منزل را به صورتي درآوريد كه در آن اقتدار مورد سوال قرار گيرد و فعاليت، بازي و خنده به مقدار زياد وجود داشته باشد. شما و كودكانتان سعي كنيد كارها را به روش هاي جديد و جالب انجام دهيد. با تشويق و تاييد رفتار كودك و تدارك لوازم بازي هاي دلخواه او، قدرت تخيل و خلاقيت كودك را تقويت كنيد. خيال پردازي هاي كودكان را سرزنش نكنيد.
این بازیها را میتوانید با توجه به سن و توانمندیهای کودکان در فرصتهایی که تمایل به بازی کردن دارند، انجام دهید.
۱ – مسابقه گویندگی
۲ – بازی «مصاحبه تلویزیونی»
۳ – بازی «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطیفه»
۴ – بازی «چه کسی میتواند دیگران را بخنداند»
۵ – بازی «کامل کردن یک داستان»
۶ – بازی «کامل کردن یک شعر»
۷ – بازی «تکمیل جملات»
۸ – بازی «پاسخ به پرسشها»
۹ – بازی «داستان سازی با تصاویر»
۱۰ – بازی «معلم بودن»
نتایج یک مطالعه نشان می دهد مادرانی که بیش از 6 ماه در کنار کودک خود می خوابند با افزایش دو برابری خطر ابتلا به افسردگی روبرو هستند.
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در آمریکا انجام شد، نشان می دهد، میزان افسردگی در این مادران نسبت به مادرانی که اتاق خواب کودکان خود را جدا کرده اند، بطور متوسط 76 درصد بیشتر است.
این مطالعه همچنین نشان می دهد که خوابیدن والدین در کنار کودک نه تنها باعث ایجاد استرس می شود بلکه وضعیت خواب پدر و مادرها را نیز دشوارتر کرده وآنها را برای ابتلا به افسردگی مستعدتر می سازد.
افسردگی پس از زایمان برای زنانی که تازه مادر می شوند یک اتفاق رایج است زیرا در این زنان تغییرات هورمونی به همراه خستگی ناشی از بارداری و زایمان سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
افسردگی پس از زایمان می تواند بسیار جدی تر و پایدارتر باشد؛ اما با این حال فقط 15 درصد تولدها با افسردگی پس از زایمان مادر همراه است و این افسردگی معمولا در در فاصله زمانی میان هفته اول و ماه اول پس از تولد نوزاد شروع می شود و می تواند ماه ها ادامه یابد.
استرس خطر ابتلا به علائمی مانند ناامیدی ، گریه خود به خودی و حتی افکار خشونت آمیز را در این زنان بیشتر می کند بنابراین تلاش ها برای به حداقل درآوردن نگرانی های آنها و ایجاد احساس امنیت در این زنان می تواند به پیشگیری از ابتلا به افسردگی پس از زایمان کمک کند.
به گفته محققان، زندگی و بزرگ شدن در محیطی سرسبز به تقویت رشد مغز در کودکان کمک می کند.
محققان موسسه سلامت جهانی بارسلونا دریافتند بزرگ شدن در یک محیط سرسبز به شیوه ای مثبت بر مغز کودک تاثیر دارد که منجر به حافظه کاری بهتر و کاهش بی حوصلگی می شود.
به گفته محققان، کودکان مدرسه ابتدایی که در منازل واقع در فضاهای بسیار سرسبز بزرگ شده بودند دارای حجم بیشتر ماده سفید و خاکستری در برخی مناطق مغزشان بودند. این شرایط آناتومی با تاثیرات سودمند بر عملکرد شناختی مرتبط هستند و میزان ابتکار و خلاقیت کودک را افزایش می دهد.
مطالعات قبلی نشان داده اند که رابطه بین فردی با طبیعت برای ذهن و بدن و در مجموع برای سلامت عمومی بدن خوب و مفید است.
سپری کردن زمان در فضای باز یک تکنیک ریلکسیشن است که بسیاری از افراد در سراسر دنیا از آن بهره می گیرند.
«پیام دادوند»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های ما نشان می دهد قرارگیری در معرض فضای سبز در اوایل دوره کودکی می تواند منجر به تغییرات ساختاری سودمند در مغز شود.»
به گفته محققان، فضاهای باز دارای میزان کمتر آلودگی هوا و سروصدا هستند که می تواند فواید غیرمستقیمی بر رشد مغز داشته باشند.
علائم اختلال خواندن
دانش آموزاني كه اختلال در خواندن دارند بعضي از ويژگيهاي زير را از خود نشان مي دهند :
?ناتواني در يادگيري و يادآوري كلماتي كه ديده اند.
? آينه نويسي دارند يعني بعضي حروف كلمات را برعكس از آخر به اول مي نويسند. مثلاً كلمه (سارا) را (راسا) مي نويسند.
? در هجي كردن كلمات مشكل دارند.
? اشكال در سازماندهي مواد و مطالب نوشتاري
? اشكال در يافتن كلمات صحيح براي برقراري ارتباط گفتاري يا نوشتاري
? قاطي كردن حروف كلمات، معكوس خواندن حروف و كلمات.
?ضعف توانايي در خواندن كلمات، ضعف در حافظه ديداري جهت ارتباط علائم زياني
?اشكال در تخيل و تجسم كلمات، اشكال در ذخيره سازي و بازيابي اسامي حروف نوشته شده.
?از خواندن لذت نمي برند.
?اشكا لات در نوشتن ديكته، اشكال در اعمال آنچه نسبت به موقعيت هاي اجتماعي يا يادگيري خوانده شده است.
? خط ناخوانا، پريشاني در استفاده از حروف و جايگزيني حروف همخوان مانند همپازي به جا همبازي .
?نسنجيدگي و بيقراري در استفاده از دست.
?عدم آمادگي براي خواندن، عقب ماندگي عمومي رشد گفتار و اشكالات گفتاري
?معلوليت هاي جسماني مانند اشكالات ديداري و شنيداري، محدوديت واژه ها
?نيروي زيستن ناكافي، معلوليت هاي فرهنگي و اجتماعي
?عوامل شخصيتي ( اشكالات عاطفي و سازگاري)، عوامل اجتماعي، عوامل محيطي
?عدم توجه به مدرسه و تغيير مكرر مدرسه يا آموزگار، شرايط نامساعد خانه
?روش هاي آموزشي ناقص و تشكيلات ناقص مدرسه، محتواي ناكافي متن خواندني كه حاوي ارزش باشد.
?اشكال در درك موقعيت فضايي، عدم برتري جانبي، اختلال در قدرت حركت
?تشخيص ضعفيف بين تصاوير مشابه
? مشكل در خواندن عدد:ممكن است در خواندن اعداد و يا خواندن اعداد شبيه به هم اشتباه كند مثلا 2و 3، 4و6 يا جهت خواندن را رعايت نمي كند مثلا 12 را 21 مي خواند.
?عدم درك مفهوم عدد:مثلا كودك مفهوم عدد 5 را نمي داند يعني نمي تواند 5 مهره را جدا كند.
?عدم درك ارزش عددي:كودك نمي داند 4 از 5 بزرگتر است و بر عكس
? مشكل در كپي عدد:هنگام رونويسي عدد مشكل دارد.
? مشكل در نوشتن عدد:نوشتن عدد نياز به استفاده از حافظه دارد. بنابراين گاهي كودك شكل عدد را فراموش مي كند و يا اعداد شبيه به هم را اشتباه مي نويسد. مثلا 3 را 2 مي نويسد ( مربوط به توجه ) يا شكل عدد را نمي داند يعني 3 را 5 مي نويسد. گاهي مشكل مربوط به جهت يابي است و عدد را وارونه مي نويسد.
? علامتها را نمي شناسد:كودك نمي داند + يعني جمع بنابراين ممكن است اشتباه كند مثلا: ۲=2+۴
? مفهوم عمليات را نمي داند:جمع و تفريق را با هم اشتباه مي كند.
? اشكال در نحوه عمليات:گاهي كودك هنوز از انگشتان براي عمليات استفاده مي كند، اين موضوع در سطوح بالاتر مانند جمعهاي اعداد دورقمي و… مشكلات بيشتري را بوجود مي آورد.
? اشكال در درك ارزش مكاني.
? مشكل در حل مساله:گاهي كودك عليرغم اينكه عمليات رياضي را مي داند٬، در درك مسائل رياضي مشكل دارد و نمي تواند روابط بين اجزاي مساله را درك كند.
? در درك زمان مشكل دارد
? درشمارش پول مشكل دارد
? در مهارت هاي محاسباتي(جمع- تفريق- ضرب- تقسيم- كسر و …)مشكل دارد.
?1- كوتاه كردن ناخن ها
ناخن هاي كوتاه شده لزوم كمتري دارند تا جويده شوند، سعي كنيد هر چند روز يك بار ناخن هايش را بگيريد و سوهان بزنيد تا حتي نتواند تكه هاي كوچك ناخن را به دندان بگيرد.
? 2-به دنبال علت بگرديد
شما بهتر است منتظر پاسخ كودكتان كه چرا ناخنش را مي جود نباشيد و او را به خاطر انجام اين عمل سرزنش نكنيد. سعي كنيد به دنبال علت باشيد و توجه كنيد كه كودكتان در چه مواقعي اين عمل را انجام ميدهد. به عنوان مثال، شايد كودك با ايجاد موقعيت هاي خاص به ناخن جويدن مي پردازد. و يا موقعي كه ميخواهد در مورد مسأله مهمي با شما صحبت كند يا در هنگام تماشاي فيلم هاي وحشتناك.
اين حالت را كه در او استرس ايجاد مي كند شناسايي و كاري كنيد كه در موقعيت هاي استرس زا قرار نگيرد. اگر كودك هنگام تماشاي برنامه تلويزيوني ناخن مي جود، شيئي به دست او بدهيد تا سرش گرم شود. به مكان هايي كه اين عادت كودك زياد مي شود نيز دقت كنيد تا علت اين اختلال را بفهميد.
هنگامي كه اين عادت كم شد، با تعيين پاداش، اين رفتار خوب او را تقويت كنيد. به عنوان مثال، براي تشويق هر بار ناخن نجويدن ستاره اي به جدول برنامه هاي روزانه او اضافه كنيد و به ازاي هر ۱۰ ستاره به او هديه دهيد.
جست و جو كنيد كه چه چيزي باعث شده آرامش و امنيت او به هم بخورد. اين تلاش و كاوش شما براي پيدا كردن مشكل كودكتان و حل آن ميتواند بزرگترين گام براي از بين بردن اختلال جويدن ناخن باشد.
1. حساسیت بیش از حد: با توجه به این که فرزند شما وارد دورهی نوجوانی شده و حس استقلال دارد، تذکرها و نصیحتهای پی در پی شما، به طور غیر مستقیم به او پیام میدهد که هنوز بچه است و بزرگ نشده. این پیام، او را به موضع لج میکشاند تا استقلال خود را اثبات کند؛ بنابراین، نصیحتها را قطع کنید و به این مسأله، حساسیت چندانی نشان ندهید.
اجازه دهید خود به تحصیل بیندیشد و مسؤولیت پذیری از درون ایجاد شود.
2. محیط ناآرام خانه: اگر با همسر خود مشاجره دارید، و اگر برادر یا خواهر بزرگتر او وی را میآزارند، باید متوقف شود.
3. سستی و رخوت با منشأ پزشکی: ممکن است بیرغبتی نوجوان به درس، علت پزشکی (کارکرد بد کبد، عفونت کلیه، اختلالات هورمونی) باشد که در این صورت، مراجعه به پزشک لازم است.
4. رژیم غذایی: مصرف پی در پی خوراکیهای با طبع سرد، نوجوان را دچار سستی میکند؛ بنابر این توصیه میشود در کنار این گونه خوراکیها، از خوردنیهای با طبع گرم نیز استفاده کند. مصرف فراوان شیرینی نیز با توجه به هضم سنگین گلوکز، بدن را دچار سستی میکند.
5. همانندسازی: احتمال این که بین نزدیکان، بیسوادان پولداری باشند و فرزند شما آنان را الگو گرفته باشد، وجود دارد. باید الگوهای باسوادی را از نزدیکان که در زندگی خانوادگی و تربیت فرزند موفق هستند و جایگاه اجتماعی ویژهای دارند، به او معرفی کنید.
? این صحنه حتما برایتان آشناست؛ کودکی که در احوالپرسیهای معمول روزانه با دیگران، پشت والدینش پنهان میشود و در جواب احوالپرسی آنها ساکت میایستد؛ این قبیل بچهها را بهاصطلاح «خجالتی» میگویند، مشکلی که اغلب کودکان و حتی نوجوانان و بزرگسالان ممکن است با آن روبهرو باشند.
خجالت از کجا میآید؟
? #ژنتیک:
تحقیقات نشان میدهد، میل به کمرویی ممکن است ژنتیکی باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد در رابطه با نوزادان، ۱۵ تا۲۰ درصد نوزادان تازه به دنیا آمده در محیط جدید ساکت، هوشیار و آرام هستند. با وجود این، حدود ۲۵درصد از این نوزادان، نوجوانانی خجالتی نمیشوند در حالیکه بعضی از نوجوانان خجالتی، کودکی پر شور و نشاطی داشتند.
? #رفتار_آموزش_داده_شده:
کودکان بهدنبال تقلید مدلهای تاثیرگذار هستند و این مدلها میتوانند والدین باشند. مادری را تصور کنید که در مهمانی کنار کودک خود ساکت نشسته و هیچ گپوگفتی با اطرافیان ندارد. همین، یک الگو برای فرزند این مادر میشود.
? # ترس_از_شکست:
هستند والدینی که فکر میکنند کودکشان نابغه است و باید هر آنچه لازم است را زود یاد بگیرد. کودکانی که مدام بیشتر از ظرفیتشان از آنها توقع وجود دارد، زمانیکه نمیتوانند آن انتظار را درست برآورده کنند احساس بدی پیدا میکنند و این احساس بد تبدیل به ترس از شکست در آنها میشود و بالطبع آنها را به سمت شرمساری سوق میدهد.
والدین چه کمکی میتوانند بکنند:
? به کودک خود #راهبردهای_موثر مقابله با کمرویی را آموزش دهید.
? به کودکتان #برچسب خجالتی نزنید:
گفتن این که فرزندتان خجالت میکشد یا خجالتی است، به او این پیام را میدهد که چیزی غیرطبیعی در وجودش هست و شما از این بابت شرمنده یا نگران هستید. همین موضوع موجب میشود تا کودک احساس گناه و تقصیر و اضطراب کند.
? با کمرویی فرزند خود #همدردی کنید:
اذعان به آنچه او احساس میکند، بدون داوری منفی، به او کمک میکند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشد.
وقتی در یک جشن تولد وارد یک اتاق پر از کودک میشوید به او بگویید: «میدانم سخت است وارد جمع بچههایی بشوی که این همه سرو صدا میکنند!» این جمله به او کمک میکند حس راحتی بیشتری داشته باشد و بتواند رفتار بهتری از خود نشان دهد.
نتایج یک مطالعه نشان داده است که سطوح قابل کنترل اضطراب می تواند به افراد در یادآوری مسائل کمک کند.
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه واترلو کانادا روی 80 دانشجوی مقطع کارشناسی انجام شد، نشان داد که سطوح قابل کنترل اضطراب به واقع می تواند به افراد در یادآوری جزئیات رویدادها کمک کند.
اما از طرف دیگر این مطالعه همچنین نشان داد، زمانیکه سطوح اضطراب بیش از حد بالا باشد، می تواند به تحریف خاطره ها منجر شده بطوریکه در این مرحله افراد عناصر بی طرف یک تجربه را به مضمون های منفی ربط می دهند.
میرا فرناندز استاد گروه روانشناسی دانشگاه واترلو که در نوشتن این مطالعه همکاری داشت گفت: اضطراب تا درجه ای سطح بهینه محسوب شده و برای حافظه مفید است اما سطوح بالای اضطراب می تواند افراد را به نقطه اوجی برساند که به حافظه و عملکرد آنها آسیب می زند.
کریستوفر لی دکتری روانشناسی در دانشگاه واترلو گفت: فکر کردن در مورد رویدادهای عاطفی یا فکر کردن در مورد رویدادهای منفی، یک ذهنیت منفی به انسان می دهد که وی را تحت تاثیر قرار داده و درک انسان را محیط فعلی تغییر می دهد.
فرناندس همچنین گفت، آموزگاران باید توجه داشته باشند که عوامل فردی می تواند بر یادسپاری مواد درسی که آموزش می دهند تأثیر گذارد و ایجاد نشاط و شادابی در زمان آموزش می تواند سودمند باشد.
با دو فعل عبارتی پرکاربرد Boil down و Boil over آشنا بشیم
Boil over:
سر رفتن چیزی(مایعات) از ظرفی بر اثر جوشیدن
مثال:
Take the water off the heat before it boils over.
قبل از اینکه سر بره ظرف رو از روی حرارت بردار.
همچنین به معنی جوش آوردن عصبی و رفتاری هم کاربرد داره:
به مثال توجه کنید لطفا”:
The mere mention of a tax increase will make Kevin boil over.
تنها با بیان افزایش مالیات کوین جوش خواهد آورد(عصبانی خواهد شد).
Boil down:
یعنی کم شدن حجم بر اثر جوشیدن
مثال:
I have to boil this Ghormehsabzi down for a while before I can serve it.
من باید قبل از سرو کردن این قرمه سبزی باید کمی بجوشانمش تا آبش بره.
You boil down the sauce and I’ll set the table.
تو سس رو بجوشون(تا آبش بره) و من میز را خواهم چید.
همچنین
boil down to something
یعنی همه چیز به یک چیز مهم ختم میشه.
مثال:
It all boils down to money.
همه چیز به پول ختم میشه
Everything boils down to your efforts.
همه چیز به تلاش تو ختم میشه
به گزارش ایسنا و به نقل از تکتایمز، تغییر ساعت تابستانی نزدیک است، چرا که با آغاز فصل بهار ساعت رسمی کشور ما هم به مانند بسیاری از کشورهای غربی یک ساعت به جلو کشیده میشود. اگر چه که یک ساعت، تفاوت بزرگی نیست، اما حتی از دست دادن یک ساعت خواب میتواند مسائل سلامتی بسیاری را برای مردان، زنان و کودکان ایجاد کند.
جدیدترین مطالعه محققان دانشگاه “کلرادو” نشان میدهد که تغییر ساعت تابستانی موجب بروز اختلالات سلامتی میشود.
با اینکه این روش توسط اکثر کشورهای جهان مورد استفاده قرار نمیگیرد، اما تغییر ساعت تابستانی در بین کشورهای غربی فراگیر است.
تغییر ساعت تابستانی یا صرفهجویی در زمان نور روز (DST) که در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده میشود، به تغییر ساعت در منطقههای زمانی گفته میشود که موجب طولانیتر شدن روز در عصر و کوتاهتر شدن آن در صبح میشود.
این تغییر معمولا در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده میشود.
بسیاری از کشورها برای بهینهسازی مصرف انرژی در فصل بهار و تابستان ساعت رسمی کشورشان را قدری(معمولا یک ساعت) به جلو میکشند، تا ساعات بیشتری از روز با ساعات کاری همخوانی داشته باشد و در ساعات کمتری از روز، نیاز به مصرف انرژی برای تامین روشنایی وجود داشته باشد.
ایده ابتدایی این تغییر در دوران مدرن در سال 1895 توسط “جرج ورنون هادسون” مطرح شد و برای اولین بار در زمان جنگ جهانی اول به اجرا درآمد.
بسیاری از کشورها در زمانهای متفاوت از این شیوه استفاده کردهاند. پس از بحران انرژی در دهه 1970 میلادی، ساعت تابستانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و تا امروزه نیز در آمریکای شمالی و اروپا استفاده میشود.
این عمل هم مورد ستایش و هم مورد انتقاد قرار گرفتهاست. به دلیل بهرهبرداری از زمان پس از ساعات کاری، افزوده شدن طول روز پیش از عصر به سود خردهفروشها، مسابقات ورزشی و دیگر فعالیتها میباشد، اما میتواند برای برنامههای سرگرمی و دیگر برنامههای مرتبط مشکل ایجاد کند.
در حالی که هدف ابتدایی تغییر ساعت تابستانی کاستن مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف و کاهش استفاده از لامپ رشتهای بوده است، اما شیوههای گرمایش و سرمایش مدرن تا حدود زیادی متفاوت است و به همین دلیل تحقیق در مورد چگونگی تاثیر این شیوه بر مصرف انرژی اغلب محدود و متناقض است.
تغییر ساعت تابستانی امروزه با چالشهای دیگری نیز روبرو شده است و موجب پیچیدهتر شدن حفظ زمان موجب اختلال در ملاقاتها، پرداخت صورتحسابها، حسابرسی، تجهیزات پزشکی و تجهیزات سنگین و همچنین الگوی خواب افراد میشود.
یک گروه از محققان دانشگاه “کلرادو” در مطالعه اخیر کشف کردند حداقل 25 درصد بزرگسالان بیشتری در همان هفته دچار حملات قلبی میشوند.
افرادی که بیش از 65 سال سن دارند و افرادی که مبتلا به سرطان هسند، در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته قلبی بعد از تغییر ساعت هستند.
روانشناسان بالینی معتقدند که این موضوع به این دلیل است که مردم برای یادگیری چگونگی مطابقت با ساعت جدید با دشواری مواجه میشوند.
طبق گفته محققان، این دشواریها شامل محرومیت از خواب میشود که همین بیخوابی منجر به علائم اضطراب، افسردگی و حتی کجخلقی و زودرنجی میشود.
دکتر رون کرامر، مدیر پزشکی مرکز اختلالات خواب “کلرادو” گفت: تغییر ساعت با از دست دادن اجباری یک ساعت خواب و تغییر در برنامه خواب همراه است که گاهی میتواند به اختلال در عملکرد روزانه منجر شود.
وی افزود: این مشکل به طرز شگفتآوری میتواند تا یک یا دو هفته در بعضی از افراد، به ویژه افرادی که عادت به شببیداری دارند، ادامه یابد.
پس بهترین راه برای مقابله با تغییر ساعت تابستانی چیست؟
با خوابآلودگی تصمیمات مهم نگیرید
کارشناسان توصیه میکنند هنگامی که احساس کمبود خواب میکنید، تصمیمات مهم زندگی نگیرید. همچنین توصیه میشود رایانهها، گوشیهای هوشمند و تلویزیونها را خاموش کنید، زیرا نور میتواند کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.
فعال باشید
راه رفتن، دویدن یا دوچرخهسواری و در کل انجام فعالیت فیزیکی در طول روز، به شما در خوابیدن در اوایل شب کمک خواهد کرد. فقط قبل از رفتن به رختخواب مطمئن شوید که تمرینات را زود به پایان رساندهاید تا زمان زیادی برای استراحت وجود داشته باشد.
از رانندگی بپرهیزید
افرادی که احساس خوابآلودگی یا کمخوابی دارند، باید در هفته اول تغییر ساعت تابستانی تا آنجایی که میتوانند از رانندگی پرهیز کنند.
“وارن استنلی”، کمیسر گشتزنی کالیفرنیا میگوید: رانندگی با خوابالودگی میتواند به همان اندازه خطرناک باشد که رانندگی تحت تاثیر الکل خطرناک است.
وی افزود: خوابآلودگی توانایی قضاوت، عملکرد و زمان واکنش درست را مانند الکل و مواد مخدر تضعیف میکند. استراحت روزانه کافی، بهترین سپر دفاعی شما در برابر احتمال برخورد و تصادف است.