تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

پیوند ها

اندازه گیری سلامت مغز و بدن براساس سرعت پیاده روی در 45 سالگی


به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات محققان دانشگاه دوک نشان می دهد راه رفتن آهسته نشاندهنده روند سریع پیری در قسمت های نظیر ریه ها، دندان ها و سیستم ایمنی است که در مقایسه با افرادی که سرعت راه رفتن تندتری دارند، با وضعیت وخیم تری روبرو هستند.

این مطالعه بلندمدت بر روی حدود ۱۰۰۰ نفر که در طول یک سال در نیوزیلند بدنیا آمده بودند، انجام شد. ۹۰۴ شرکت کننده در این مطالعه مورد تست، امتحان و اندازه گیری قرار گرفتند.

همچنین محققان دریافتند انجام تست شناختی در زمان سه سالگی این افراد، شامل تست های IQ، مهارت های حرکتی و کنترل هیجانی، می تواند سرعت راه رفتن آنها را در سن ۴۵ سالگی پیش بینی نماید.

آخرین بررسی های مغز نشان می دهد افرادی که آهسته تر راه می روند حجم مغزی کمتری دارند، میانگین ضخامت غشاء مغزشان کمتر است، محیط سطحی مغزشان کمتر و میزان ضایعات در ماده سفید مغزشان بیشتر است.

به گفته محققان، اینها همه از نشانه های اولیه زوال عقل و پیری مغز است که با تشخیص بموقع و تغییر در سبک زندگی می توان آنها را تغییر داد.

اندازه گیری سلامت مغز و بدن براساس سرعت پیاده روی در 45 سالگی
انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸

HOWEVER VS ALTHOUGH


However and although are two English words that both loosely mean "but". Unfortunately, knowing exactly when you should use however vs although is something that most native English speakers would struggle to explain.

The difference between "however" and "although"

The main difference between these two words is that however can stand by itself at the beginning of a sentence, with a comma after it. Although cant do this.

The words also have slightly different meanings:

Although means "in spite of the fact that...".

However means "but".

The actual rules about whether to use however or although are quite complicated, but there is an easy rule that works in almost all situations. See if you can figure out what it is.

The next two sentences are correct:

Although the weather was cold, we decided not to wear our jackets.

We decided not to wear our jackets. However, the weather was cold.

While this sentence isnt correct:

We decided not to wear our jackets. Although, it was rather cold.

If we were to use "however" instead of "although", this sentence would be correct.

So in general, we use "however" at the beginning of a new sentence, with a comma after it. "Although" can be used at the beginning or in the middle of a sentence, but it doesnt have a comma afterwards.

 

HOWEVER VS ALTHOUGH
انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸

کاربرد حروف ربط تضاد ( Although، In spite of، However )


کاربرد حروف ربط تضاد ( Although، In spite of، However )

حروف ربط یا Conjunction به کلمات یا عباراتی گفته می شود که برای اتصال دو عبارت به یکدیگر به کار گرفته می شوند. در واقع چنین کلماتی به ما کمک می کنند رابطه ی بین دو عبارت را متوجه شویم. حروف ربط شکل های مختلفی دارند، اما در حال حاضر می خواهیم تفاوت بین آن دسته از حروف ربط را شرح دهیم که برای نشان دادن تضاد بین دو عبارت (مثل Although, In spite of, However ) به کار گرفته می شوند.

نکته: معادل فارسی چنین حروف اضافه ای «علیرغم» یا «با وجود (اینکه)» می باشد.

واژه هایی که قصد داریم آن ها را توضیح دهیم به شرح زیر می باشند:

Although, In spite of, However , Despite, Albeit, Though, But, Even though

ابتدا بهتر است جهت آسان تر شدن توضیحات دو عبارت متضاد را به عنوان مثال ارائه کنیم:

 

A: He was tired.
B: He worked till midnight.

 

در دو جمله ی بالا رابطه ی تضادی وجود دارد، چرا که در صورت خسته بودن، اصولاً فرد نباید تا نیمه شب مشغول کار باشد. پس در واقع، جمله ی B اتفاق رخ داده است، در حالی که جمله ی A وجه تضاد را نشان می‌دهد.

حال باید توجه داشت که حروف ربط ذکر شده در بالا معانی مشابهی دارند، اما تفاوت آن ها در نحوه ی به کارگیری جمله ی A (وجه تضاد) و B (اتفاق رخ داده)، و جایگاه حروف ربط است.

استفاده از دو جمله

گاهی ما برای ابراز وجه تضاد و اتفاق رخ داده، از دو جمله استفاده می کنیم (همانند دو جمله ی مثال بالا). در این صورت می توان از واژه های Although، However، But، Even though، و Though استفاده کرد. اما جایگاه این واژه ها در ارتباط با وجه تضاد و اتفاق رخ داده متفاوت است:

 

Although/Even though/Though he was tired, he worked till midnight. با وجود اینکه خسته بود، اما تا نیمه شب کار کرد
He was tired. However, he worked till midnight. او خسته بود. اما با این حال، تا نیمه شب کار کرد
He was tired, but he worked till midnight. او خسته بود، اما تا نیمه شب کار کرد

Although I admire the man’s courage, I do not approve of his methods.

.با وجود اینکه شجاعت او را ستایش میکنم، اما روشش را تایید نمیکنم

Though she’s almost 40, she still plans to compete. با وجود اینکه تقریباً 40 سال سن دارد، اما هنوز قصد دارد مسابقه دهد

It’s an old car, but it’s very fast. این ماشینی قدیمی است، اما خیلی سریع است

The town is a long way from the nearest big city. However, there is a good bus service.

.این شهر فاصله ی زیادی تا نزدیک ترین شهر بزرگ دارد. اما با این وجود، خط اتوبوس خوبی (برای رفتن به آنجا) وجود دارد

 

نکته ای که باید در جملات بالا توجه کرد این است که although، even though و though ساختار مشابهی دارند، اما با وجود اینکه Though و Even though را می توان با وجه تضاد به بعد از جمله ی اتفاق رخ داده انتقال داد، چنین مساله ای با Although امر رایجی محسوب نمی گردد.

استفاده از عبارت اسمی در وجه تضاد

حال در بعضی موارد دیگر، به جای استفاده از جمله، باید از یک عبارت اسمی در وجه تضاد استفاده کرد. حروف ربط متناسب با این ساختارها عبارتند از Despite، In spite of:

Despite/In spite of being tired, he worked till midnight. علیرغم خستگی، او تا نیمه شب کار کرد

We enjoyed our holiday in spite of the rain. علیرغم بارش، ما از تعطیلات خود لذت بردیم
Despite the pain in his leg, he completed the marathon. علیرغم درد در پایش، او ماراتن را به پایان رساند

استفاده از قید یا صفت در وجه تضاد:

گاهی به جای ذکر یک جمله، می خواهیم وجه تمایز را با یک صفت یا قید نشان دهیم. در واقع اتفاق رخ داده به حالتی خاص صورت گرفته است که با آن اتفاق وجه تضاد دارد. در این صورت از albeit یا though استفاده میگردد:

Chris went with her, albeit reluctantly. هر چند با اکراه، کریس با او رفت
The rooms, though small, were pleasant. اتاق ها، هر چند کوچک، اما دلپذیر بودند
He accepted the job, albeit with some hesitation. او پیشنهاد شغلی را، هر چند با کمی تردید، پذیرفت

شایان ذکر است که این نوع کاربرد albeit و though در جملات رسمی بیشتر به کار میرود.

کاربرد حروف ربط تضاد ( Although، In spite of، However )
انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸

10 مهارت اصلی که دانش‌آموزان باید بیاموزند


نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد آهسته راه رفتن در سن ۴۵ سالگی ممکن است نشانه پیری زودرس باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، سرعت پیاده‌روی یا همان سرعتی که فرد با آن قدم برمی‌دارد، مدت‌هاست که به طور مؤثر به عنوان نشانگری برای تشخیص سلامت روانی و فیزیولوژیکی افراد مسن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون یک مطالعه جدید و جالب برای اولین بار نشان داده است که سرعت راه رفتن می‌تواند یک اندازه‌گیری مؤثر از پیری بیولوژیکی برای افراد در دهه ۴۰ زندگی خود باشد.

"تری موفیت" نویسنده ارشد این مطالعه توضیح داد: پزشکان می‌دانند که افراد هفتاد و هشتاد ساله که قادر به راه رفتن عادی نیستند و کند قدم برمی‌دارند نسبت به افراد مسنی که سریع‌تر قدم می‌زنند، بیشتر به مرگ نزدیک هستند، اما مطالعه ما دوره پیش دبستانی تا میانسالی را تحت نظر گرفته است و دریافتیم که پیاده‌روی آهسته علامتی است که چند ۱۰ سال قبل از سالخوردگی بروز می‌کند.

داده‌های به کار رفته در این تحقیق از یک مطالعه طولانی مدت گرفته شده است. این مطالعه ۹۰۴ نفر را در اوایل دهه ۱۹۷۰ از همان بدو تولد زیر نظر گرفته است. تمام ۹۰۴ نفر در حال حاضر ۴۵ ساله هستند و در تمام مدت سرعت راه رفتن‌شان اندازه گیری شده است.

محققان دو فرضیه را در این تحقیق آزمایش کردند که آیا سرعت راه رفتن در میانسالی می‌تواند نشانه پیری بیولوژیکی زودرس را منعکس کند یا خیر و اینکه آیا کند راه رفتن در میانسالی می‌تواند با عملکرد ضعیف روانی و عصبی در دوران کودکی مرتبط باشد یا خیر.

این مطالعه ارتباط مستقیم بین کندتر راه رفتن و شاخص‌های جسمی و بیولوژیکی پیری زودرس را نشان داد.

در کندترین داوطلبان، تغییرات ساختاری مغز مانند حجم کلی پایین مغز و ضخامت پایین‌تر قشر مغز مشاهده شد. این نشان می‌دهد سرعت راه رفتن نه تنها یک علامت منفی برای سالمندان است، بلکه در افراد میانسال نیز می‌تواند نشان دهنده پیری بیولوژیکی زودرس باشد.

این مطالعه همچنین از ارتباط بین آزمایش عصبی شناختی در سن سه سالگی و سرعت راه رفتن در سن ۴۵ سالگی پرده برداشت. این ارتباط به اندازه کافی قوی بود که بتواند از نمرات تست شناختی در دوران کودکی استفاده کند تا بتواند سرعت قدم برداشتن ۴۰ سال بعدِ فرد را دقیق پیش‌بینی کند.

البته داده‌های این مطالعه بدون محدودیت نیست. متاسفانه این مطالعه دارای تصویربرداری از مغز و یا داده‌های سرعت راه رفتن افراد در سنین جوانی نیست. این بدان معناست که خبری از ردیابی داده‌ها در طول گذار از جوانی به میانسالی نیست. همچنین مشخص نیست که چه مکانیزمی می‌تواند عملکرد عصبی شناختی کودکان و سرعت راه رفتن در میانسالی را پیوند دهد.

این تحقیقات از دیدگاه بالینی نشان می‌دهد که سرعت راه رفتن ممکن است یک شاخص مفید از مشکلات سلامتی در میانسالان باشد و این تنها مطالعه‌ای نیست که از سرعت راه رفتن به عنوان یک ابزار جدید تشخیصی استفاده می‌کند.

تحقیقات اخیر نشان داد که تحلیل راه رفتن می‌تواند انواع مختلفی از زوال عقل را در مراحل اولیه کاهش عملکرد شناختی شناسایی کند و حتی قبل از بروز علائم وخیم بینایی، گلوکوم(آب سیاه) را تشخیص دهد.

این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

10 مهارت اصلی که دانش‌آموزان باید بیاموزند
انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸

ترفند های تربیت کودک سالم


به گزارش بهداشت نیوز: مهشید رابطیان فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان درباره تعریف کودک از نظر کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد اظهار کرد: باز نظر این سازمان به افراد زیر ۱۸ سال، کودک گفته می‌شود. البته از نظر متون علمی افرادی که بین سنین صفر تا ۱۲ سالگی قرار دارند، کودک هستند و اشخاصی که در رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سالگی هستند، نوجوان تلقی می‌شوند.

ویژگی‌های کودکی سالم و سازگار با جامعه

او بیان کرد: کودک سالم، کودکی است که مراحل رشد و نمو خود را به خوبی سپری می‌کند، کودک سالم به رفتار‌های والدینش واکنش نشان می‌دهد، به اشیای محیط پیرامون خود نگاه می‌کند و صدا‌ها را می‌شنود، به تدریج از ۲ تا ۳ ماهگی با اطرافیان خود به ویژه مادرش ارتباط چشمی برقرار می‌کند و از ۲ تا ۳ ماهگی یاد می‌گیرد که با لبخند زدن و گریه کردن، رفتار بزرگسالان را کنترل کند.

رابطیان افزود: کودک از ۲ تا ۳ ماهگی به تدریج از طریق آواسازی با اطرافیان خود ارتباط برقرار می‌کند و در سن ۷ تا ۸ ماهگی می‌تواند بنشیند، سپس توانایی ایستادن را پیدا می‌کند و در حدود یک سالگی، نخستین گام‌هایش را بر می‌دارد و در ۲ سالگی به راحتی می‌تواند بدود.

این فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان تأکید کرد: کودک از سن ۳ تا ۴ ماهگی می‌تواند اشیاء مختلف را در دستان خود بگیرد و در ۱۸ ماهگی می‌تواند با قاشق و چنگال غذا را درون دهانش بگذارد، کودک از دو سالگی صداسازی را یاد می‌گیرد، کلمات را ادا می‌کند و جملات دو کلمه‌ای را بیان می‌کند و در ۴ سالگی می‌تواند به راحتی از ضمایر استفاده کند، کودک از پایان سه سالگی طوری صحبت می‌کند که صحبت‌هایش برای اعضای خانواده قابل فهم است و در ۴ سالگی سایر افراد هم متوجه منظور او می‌شوند.

او تصریح کرد: کودک از حدود سه سالگی به تدریج با هم سالان خود ارتباط برقرار می‌کند، همدلی کردن را یاد می‌گیرد، وسایل خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و بازی‌های گروهی را آغاز می‌کند، بهتر است کودکان از سن سه سالگی بتوانند وارد محیط‌های اجتماعی کوچک مانند مهد کودک یا زمین‌های بازی شوند و در این محیط‌ها قانونمند بودن را یاد می‌گیرند و قوانین را اجرا می‌کنند.

والدین و اطرافیان کودک، در مقابل رفتار‌های درست او به کودک پاداش می‌دهند و کودک به تدریج رشد می‌کند، وارد مدرسه می‌شود و توانایی خواندن و نوشتن را کسب می‌کند.

تربیت کودک از چه زمانی باید پایه‌ریزی شود؟

رابطیان گفت: والدین باید قبل از اقدام به بارداری در فرزنددار شدن اصول تربیتی کودک را فرا بگیرند، امروزه در بسیاری از مراکز دانشگاهی یا درمانی کارگاه‌های فرزند پروری وجود دارد که والدین می‌توانند در این کارگاه‌ها شرکت کنند تا علم تربیت فرزند را فرا بگیرند.

فوق تخصص روانشناسی کودک و نوجوان اظهار کرد: برای اینکه در آینده بتوانیم فرزندان سالم را تحویل جامعه بدهیم باید محیطی امن را برای رشد آن‌ها فراهم کنیم، بنابراین اگر خود والدین مبتلا به اختلالات روانی هستند، توانایی کنترل خشم خود را ندارند یا نسبت به مواد مخدر و روان گردان‌ها اعتیاد دارند، بهتر است قبل از بارداری و فرزنددار شدن این مشکلات خود را برطرف کنند تا کودک بتواند وارد محیطی امن شود.

والدین همچنین باید محیطی سازنده برای فرزندان خود ایجاد کنند، یادگیری کودکان در ۲ تا ۳ ماه اول به شکل غریزی است، ولی پس از این سنین در محیط خانه، کودکان به تدریج مهارت‌های مختلف را یاد می‌گیرند.

او بیان کرد: خانواده‌ها از نظر تربیتی باید انضباطی قاطعانه داشته باشند، برخی والدین تصور می‌کنند که قاطع بودن معادل با پرخاشگر بودن است، در حالی که این باوری اشتباه است، قاطع بودن به این معنی است که فرد در رفتار خود ثبات داشته باشد، به این صورت که اگر کودک کار درستی کرد به سرعت او را تشویق کنند و در صورتی که کار اشتباهی انجام داد او را با پیامد‌های رفتار نابه هنجار آشنا کنند و رفتار صحیح را به او یاد بدهند.

رابطیان افزود: والدین باید از فرزندان خود انتظارات واقع‌بینانه داشته باشند، همچنین گاهی دیده می‌شود که برخی والدین همه زمان خود را صرف رسیدگی به امور فرزندان خود می‌کنند و برای خودشان کوچکترین زمانی را نمی‌گذارند این موجب می‌شود که به مرور خودشان را فراموش کنند و به والدین عصبی یا پرخاشگر تبدیل شوند، بنابراین کودک نمی‌تواند در چنین محیطی تربیتی صحیح داشته باشد.

او یادآوری کرد: پدر و مادر باید هر دو در تربیت فرزند با یکدیگر توافق نظر داشته باشند و در این زمینه همسو عمل کنند.

ترفند های تربیت  کودک سالم
انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸

آموزش محیط‌زیست به کودکان


محیط زیست مقوله‌ای است که با تمام ابعاد زندگی انسان ارتباط تنگاتنگی دارد از این رو اینکه جامعه‌ای محیط‌زیستی باشد یا خیر در این روند تاثیر بسزایی دارد و کارشناسان معتقدند لازمه داشتن چنین جامعه‌ای آموزش کودکان از پایه است تا با اهمیت این موضوع آشنا شوند و در آینده به عنوان تصمیم‌گیران؛ مسیر اشتباهی در پیش نگیرند.

کودکان سرمایه‌های آینده جامعه به شمار می‌آیند از این رو مسئولیت‌پذیر کردن آنها نسبت به امور مختلف امری ضروری است زیرا آنها مدیران و تصمیم‌گیران آینده جامعه خود هستند پس باید نسبت به تمام مسائل آگاه باشند تا تصمیمات اشتباه نگیرند، امروزه یکی از مسائل مهم در دنیا موضوعات محیط زیستی است که نظر مسئولان آموزشی بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است به ویژه کشورهای اسکاندیناوی که در زمینه آموزش پیشرو هستند.

احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست اعتقاد دارد که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های زندگی، حفظ محیط زیست است چون اگر محیط زیست نباشد نه اقتصاد، نه فرهنگ و نه اشتغال وجود نخواهد داشت.

به اعتقاد وی آموزش از ابتدا نقش مهمی در نحوه شکل‌گیری شخصیت کودک در آینده دارد. به عنوان مثال کشورهای اسکاندیناوی مقام اول را در حوزه آموزش دارند چون آن‌ها به ندرت آموزش نوشتاری دارند بلکه به کودکان آموزش زندگی می‌دهند، یعنی سه تا چهار سال به دانش آموز فقط آموزش زندگی و فرهنگ می‌دهند و برای ورود به جامعه آماده می‌کنند اما ما از همان اول ابتدایی و حتی آمادگی کودکان را بمباران درسی می‌کنیم و آموزه‌های زندگی که مهم‌ترین آن محیط زیست است را کمتر به آن‌ها آموزش می‌دهیم چون ریشه اقتصاد و اشتغال در محیط زیست و منابع موجود است.

با توجه به اهمیت موضوع کودک، در سال ۱۹۴۶ بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا، مجمع عمومی سازمان ملل به‌ منظور حمایت از کودکان، سازمانی به نام یونیسف را ایجاد کرد که ابتدا «انجمن بین‌المللی ویژه کودکان سازمان ملل» نام گرفت. در سال ۱۹۵۳، یونیسف یکی از بخش‌های دائمی در سازمان ملل متحد شد و روز ۸ اکتبر (۱۶ مهر) را روز جهانی کودک نامگذاری کرد، البته کشورها بنا به فراخور شرایطشان این روز را به صورت هفتگی و یا همان روز پاس می‌دارند؛ در ایران نیز هفته کودک تعیین شده است که یک روز آن به کودک و محیط زیست اختصاص داده می‌شود. این هفته از ۱۵ مهرماه آغاز شده است.

در این میان ژیلا آقایی مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: در روز جهانی کودک که ۱۶ مهرماه است هر سال سازمان برنامه‌هایی را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته و چون در شورای سیاست گذاری نماینده دفتر آموزش شرکت می کرد یک روز را به عنوان کودک و محیط زیست نامگذاری کردند که امسال ۱۵ مهرماه به نام بود که طی آن تعدادی از کودکان از موزه تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بازدید کردند.

وی افزود: از آنجا که معتقدیم هر اتفاقی که بخواهد برای بهبود محیط زیست کشورمان بیفتد قطعا باید با آموزش کودکان شروع شود حتی از گروه سنی پیش‌دبستانی و مهدکودک تا دبستان و مقاطع مختلف تحصیلی و حتی دانشگاه، بنابراین آموزش کودکان در روند آموزشی ما هدف اصلی را تشکیل می‌دهد تا بر اساس آن کودکان با تمام معضلات محیط زیستی آشنا شوند و زیرا معتقدیم تا وقتی که نسلی معتقد به محیط زیست بار نیاوریم و محیط زیست را ارزش زندگی خودشان ندانند، شاید نمی توانیم آنطور که باید و شاید قدمی برای حفاظت و صیانت از محیط زیست برداریم بنابراین به توجه به این اعتقاد سعی کردیم آموزش‌های محیط زیستی و آموزش کودکان از سن پایین تا بالا در برنامه‌های آموزشی خود داشته باشیم که آموزش‌های مختلفی هم در این سال‌ها مخصوصا در استان‌ها داشتیم.

آقایی ادامه داد: از جمله یکی از این برنامه‌های آموزشی طرح «یک ساعت با محیط‌بان در مدارس» است که چند سالی است اجرا می‌شود و همچنان نیز ادامه دارد؛ همچنین طرح محیط یار است که اجرا می‌شد و در چند استان با موفقیت کارها پیش رفت و اکنون نیز در برخی استان‌ها در حال اجراست.

وی تاکید کرد: البته در دو سال اخیر سعی کردیم برنامه‌ها را موضوع محور پیش ببریم و بر این اساس مدارس را خیلی درگیر این کار کردیم که بحث مدیریت سبز در مدارس یکی از آنهاست که کمک می‌کند دانش‌آموزان کار عملی توجه به محیط زیست را در مسیر مدیریت انرژی، کاغذ و آب یاد بگیرند که اکنون در تعدادی از مدارس در سطح چند استان اجرا می‌شود.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برنامه صیانت از منابع آب و محیط زیست به همت معاونت آموزش و مشارکت‌های مردمی با هدف حمایت از کسب‌وکارهای سبز مبتنی بر توسعه آب‌اندوز نیز از دیگر برنامه‌های سازمان است که بر پایه برنامه‌نویسی در فضای فناوری اطلاعات برنامه‌ریزی شده است، این برنامه ضمن توجه و ایجاد حساسیت در کودکان و نوجوانان و حتی دانشجویان نسبت به صیانت از منابع آب و محیط زیست، با آموزش‌های غیر مستقیم، بر درآمدزایی برای جوامع محلی تکیه دارد.
وی اظهار داشت: این برنامه با بهره‌گیری از ابزار «برنامه‌نویسی اسکرچ» در راستای یک پلتفرم بومی به عنوان «نخستین اسکرچ محیط زیستی» طراحی شده و گام‌ نخست آن از آبان ماه سال ۹۷ در استان البرز آغاز و با موفقیت انجام شده و در سطح میانی در ۸ استان درحال برنامه‌ریزی و اجراست و در فاز پایانی سال ۱۳۹۹ در سطح ملی اجرا خواهد شد که در این برنامه دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند محتوای آموزشی مرتبط با محیط زیست را تولید کرده و علاوه بر آن اصول برنامه‌نویسی برای ورود به محیط‌های حرفه‌ای بیاموزند.

آقایی با تاکید بر اینکه تاکنون اسکرچ‌نویسی محیط زیستی (برنامه‌نویسی محیط زیستی در فضای رایانه‌ای) در دنیا معمول نبوده است، افزود: این برنامه با ایجاد واحدهای سفیران سبز فناور (سفا)، به تربیت مربیان اسکرچ‌نویسی محیط زیستی می‌پردازد.

وی در ادامه به کتاب «انسان و محیط زیست» اشاره کرد و گفت: کتاب انسان و محیط زیست دو سال است که در پایه یازدهم تدریس می‌شود و همچنان در صدد هستیم که آن را به سایر مقاطع هم تسری دهیم، همچنین چون اعتقاد ما بر این است همانطور که در حوزه پیش‌دبستان و دبستان برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه محیط زیست شده حتما باید در حوزه دانشگاه نیز اتفاقاتی بیفتد در واقع فارغ‌التحصیلان ما در تمام رشته‌های تحصیلی باید آشنایی با محیط زیست داشته باشند از این رو سازمان حفاظت محیط زیست تقاضای دو واحد اجباری محیط زیست را به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی ارائه داد که امیدواریم به مرحله اجرا برسد که بر این اساس از سطح پیش‌دبستانی تا دانشگاه بتوانیم برنامه‌هایی در حوزه آموزش محیط زیست داشته باشیم.

آقایی اظهار داشت: همچنین دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست حدود سه سالی است برنامه‌هایی را برای تربیت مربیان پیش‌دبستانی در نظر گرفته است که در این مسیر یک سری راهنما تهیه کرده و بر همین اساس کارگاه‌هایی در سطح کشور برگزار می‌شود که مربیان پیش‌دبستانی آموزش‌های زیست محیطی می‌بینند تا بتوانند آنها را به طور غیر مستقیم در پیش‌دبستانی‌ها اجرا کنند که روش بسیار خوبی است، همچنین این راهنماها برای اولیا و بچه‌های پیش دبستانی هم به فراخور نیازشان در حال تولید است که اگر به همین روند ادامه یابد می‌تواند اتفاق خوبی در حوزه پیش‌دبستانی رقم بزند، این کار با همکاری دانشگاه توانبخشی انجام می‌شود.

آموزش محیط‌زیست به کودکان
انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸

خودهیپنوتیزمی روشی برای رهایی از اضطراب اجتماعی


اضطراب اجتماعی و افزایش سطح استرس یک معضل بزرگ جهانی در همه جوامع به شمار می رود که جامعه‌شناسان و روانشناسان نسبت به رشد این عارضه به ویژه در بین افراد جامعه ایرانی هشدار می دهند.

به اعتقاد این کارشناسان اگر اضطراب اجتماعی پیشگیری، کنترل و درمان نشود، نسل آینده افرادی بیمار، افسرده، نگران و ملتهب خواهند بود.
رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است: اضطراب اجتماعی یک معضل جهانی است و فقط کشور ایران مبتلا به این نوع اضطراب نیست به طوری که سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده است که طی یکی دو دهه اخیر اضطراب به یکی از معضلات بزرگ اجتماعی جهان تبدیل خواهد شد.
پروفسور علی گرجی افزود: اضطراب در حدی که به انسان انگیزه دهد و باعث موفقیت وی در زندگی شود خوب است اما گاهی اضطراب و تنش در درون انسان آن قدر زیاد می‌شود که به بیماری تبدیل شده و اختلالاتی مانند کم خوابی، بی خوابی، مشکلات گوارشی و اختلالات روحی و روانی را موجب می شود.
استاد دانشگاه مونستر آلمان گفت: در صورتی که اضطراب، بیمارگونه باشد و به صورت مزمن درآید صدمات درونی زیادی به فرد وارد می‌کند و در نتیجه فرد مضطرب، اطرافیان خود را نیز مضطرب کرده و اثرات اضطراب در جامعه نیز پدیدار می‌شود.
گرجی افزود: در پس بسیاری از اختلالات اجتماعی، اضطراب قرار دارد نه اینکه اضطراب یا استرس تنها دلیل بروز این اختلالات باشد اما یکی از دلایل اصلی آسیب‌هایی مانند طلاق، اعتیاد، نزاع، خشونت و حتی سوانح جاده‌ای اضطراب است.

تکنیک خود هیپنوتیزمی ذهن را مدیریت می کند
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا یکی از راهکارهای کنترل استرس و اضطراب در جامعه را خود هیپنوتیزمی می داند و معتقد است: افراد جامعه می توانند استرسهای خود را با فراگیری تکنیک خودهینوتیزمی کاهش دهند.
دکتر مهدی فتحی افزود: هم اکنون در برخی از کشورهای اروپایی آموزش خود هیپنوتیزمی به افراد جامعه برای کنترل استرس هایشان در حال پیاده سازی و اجراست.
استاد رشته هیپنوتیزم و تمرین ذهنی دانشگاه بین المللی سوئد هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: همه افراد می توانند با آموزش تکنیک خودهیپنوتیزمی، ذهن خود را در موقعیتهای مختلف مدیریت کنند.
دکتر "لاریس اریک" که برای شرکت در کنگره بین المللی تمرین ذهنی و علوم عصب - رفتاری به مشهد سفر کرده بود افزود: با استفاده از تکنیک خودهیپنوتیزمی هر فرد می تواند بر احساسات خود مسلط شود و افکار منفی را از خود دور کرده و افکار مثبت را جایگزین آن کند.
وی اضافه کرد: یادگیری تمرین خودهیپنوتیزمی و مدیریت ذهن با دو ماه آموزش امکان پذیر است.
استاد رشته هیپنوتیزم و تمرین ذهنی دانشگاه بین المللی سوئد گفت: تاکنون سه میلیون نفر در کشور سوئد با خودهیپنوتیزمی آشنا شده و تکنیکهای این علم را فرا گرفته اند و از برکات این علم در زندگی خود بهره برده اند.
دکتر اریک با اشاره به پیشینه کاربرد علم هپینوتیزم در جهان افزود: علم هیپنوتیزم از سال ۱۹۶۹ در جهان مطرح شد و هم اکنون افراد مختلف به ویژه پزشکان، دندانپزشکان و روانشناسان از این علم برای درمان بیماریها استفاده می کنند.

هیپنوتیزم خواب نیست
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا گفت : هیپنوتیزم خواب نیست بلکه از دیدگاه علمی یکی از وضعیت‌های طبیعی مغز محسوب می شود که در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارد و بر طبق نوارهای مغز و اسکنهای مغزی شخص در حین هیپنوتیزم بیدار است و این تصور که فرد تحت هیپنوتیزم اختیارش را از دست می دهد خرافات و باطل است.

دکتر فتحی افزود: مهار دردهای ناشی از بیماری سرطان، اضطراب، ترس‌های کودکان، روان درمانی، عمل‌های جراحی بدون بیهوشی، ترس از خشونت، دندانپزشکی، زایمان‌های بدون درد، دردهای دوران قاعدگی، شب ادراری کودکان، تسکین بیماران پروانه ای و سردردهای میگرنی از جمله کاربردهای درمانی هیپنوتیزم است که توسط درمانگران به بیماران ارائه می شود.
وی ادامه داد: هیپنوتیزم با دو مولفه خود را نشان می دهد یکی این که فرد، جذب موضوعی و از محیط پیرامون خود منفک می شود به طور مثال در عمل جراحی، بدون استفاده از بیهوشی و با کاربرد القائات هیپنوتیزم، فرد خود را در اتاق عمل نمی بیند بلکه تحت القائات هیپنوتیزم در باغی قدم می زند از این رو تداعی از درد ندارد و در این حالت میانجی های شیمیایی که موجب درد می شوند ترشح نمی شوند.
به گفته او هیپنوتیزم به ذات خود خطری ندارد و حالت طبیعی مغز است اما اگر درست و توسط افراد غیر متخصص انجام شود مثل هر فعالیت دیگری آسیب زاست.

خود هیپنوتیزمی بین هفت تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: خود هیپنوتیزمی تکنیکی است که فرد می تواند از طریق فراگیری آن ذهن خودش را مدیریت و استرسها را کاهش دهد.
دکتر فتحی افزود: در مسائل عاطفی و هیجانی دو راهکار وجود دارد یکی راهکار مساله مدار و دوم راهکار هیجان مدار است به طور مثال فرد در برخورد با یک مشکل می تواند هیجانات خود را با استفاده از تکنیک خود هیپنوتیزمی مدیریت کند و پس از آن به دنبال برطرف کردن مشکل خود باشد چرا که در عصبانیت نمی توان درست تصمیم گرفت.
وی اضافه کرد: فرآیند خود هیپنوتیزمی به این معناست که خود شخص مغزش را در حالتی قرار بدهد که انفکاک از محیط داشته باشد و نسبت به چیزهایی در محیط که اهمیت ندارد مانند رفت و آمدها و صداها بی توجه باشد و از سوی دیگر ذهنش متمرکز بر یک موضوع خاص مثلا بی دردی در قسمتی از بدن که درد دارد و یا ارتقای آرامش خودش شود.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این تکنیک، شخص می نشیند و یا دراز می کشد، چشمهایش را می بندد و با القائات هیپنوتیزمی که فرا گرفته است تصویرپردازی می کند مثلا تصویر قرار گرفتن در ساحل دریا و آرامشی که از صدای دریا می شنود.
فتحی افزود: در این حالت شخص با جزئیات، تصویرپردازی می کند و از فضای پیرامونی منفک می شود و به همان میزانی که در تصویرپردازی غرق می شود از محیط پیرامون منفک می شود به طور مثال وقتی شخص تصویربرداری می کند که در کنار دریاست حتی دستش را به سمت ماسه ها می برد که آنها را بردارد.
وی ادامه داد: تکنیک خود هیپنوتیزمی بین هفت تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد و هیچ خطری ندارد و هنگامی که فرد تصویرپردازی را رها کند به حالت قبل خودش باز می گردد.
او اضافه کرد: در عین حال تکنیک خود هیپنوتیزمی برای افراد دچار افسردگی، اختلالات خلقی، اختلالات روان پریشی مثل اسکیزوفرنی و افراد مبتلا به صرع پیشنهاد نمی شود.

آموزش خودهیپنوتیزمی به افراد جامعه ضروری است
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا گفت: فراگیری آموزشهای خودهیپنوتیزمی در بین افراد جامعه هم اکنون یک ضرورت است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه می تواند در قالب برگزاری دوره ها و کارگاه‌های آموزشی پیشقدم باشد.
دکتر فتحی افزود: دراین خصوص می توان آموزشهای خود هیپنوتیزمی را که کاهش استرس را به دنبال دارد با همکاری شهرداری در فرهنگسراها و در قالب فراخوانهای عمومی در بین افراد مختلف جامعه گسترش داد.
وی اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد تنها دانشگاهی است که در سطح آسیا آموزش‌های هیپنوتیزم را از طریق مجازی در سطح جامعه و در سطح بین الملل ارائه می دهد و از سوی دیگر نخستین کلینیک هیپنوتراپی ایران نیز در این دانشگاه و در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از سال گذشته فعال شده است.
رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا با بیان این که ایران در کنار کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه و ایتالیا از جایگاه بالایی در حوزه هیپنوتیزم برخوردار است گفت: مشهد، قطب هیپنوتیزم در آسیاست و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به لحاظ سطح علمی و دستاوردهای حوزه هیپنوتیزم به عنوان سرآمدترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در این زمینه شناخته شده است.
دکتر فتحی افزود: تعداد جراحیهای انجام شده با استفاده از روش هیپنوتیزم در ایران از آمار کل جراحی های صورت گرفته به این روش در کشورهای آسیایی بالاتر است و طی ۱۵ سال اخیر افزون بر ۳۵۰ جراحی با استفاده از روش هیپنوتیزم، بدون استفاده از داروی بیهوشی و بی حسی در ایران انجام شده که بیشتر آنها در مشهد صورت گرفته است.

خودهیپنوتیزمی روشی  برای رهایی از اضطراب اجتماعی
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

تاثیر خنده برای بدن انسان


به گزارش بهداشت نیوز: هنگامی‌که ما می‌خندیم فشارخونمان افزایش پیداکرده و ضربان قلبمان بالا می‌رود. در این زمان ریتم تنفس ما نیز تغییر کرده و سطح مواد شیمیایی در مغز تغییر می‌کند. قابل‌توجه است که همه این تغییرات فیزیولوژیکی ما در تندرستی و سلامتمان مؤثر است و سطح آن را افزایش می‌دهد.

خنده مبحثی است که باعث شده پژوهشگران بیشتر در مورد آن تحقیق کنند و تأثیرات و اتفاقاتی که در هنگام بروز آن بر بدن انسان رخ می‌دهد را پیدا کنند.

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد که خنده به‌طور منظم حتی ممکن است به کاهش سطح هورمون استرس کورتیزول کمک کند که این مسئله خود در بالا نگه‌داشتن سطح سیستم ایمنی بدن مؤثر است.

پژوهشگران با بررسی و آنالیز اطلاعات و مقایسه نحوه لبخند نخستینیان با نوع لبخند نوزاد انسان احتمال می‌دهند که اجداد انسان برای نخستین بار حدود سی میلیون سال پیش قادر به لبخند زدن شدند. محققان ژاپنی اعتقاد دارد لبخند زدن در خواب در نوزادان نشان‌دهنده لذت یا سرخوشی نبوده و تنها برای رشد و بهبود عملکرد عضلات صورت نوزادان در هنگام خواب رخ می‌دهد. این موضوع در انسان و نخستینیان با یک‌شکل و بر اساس الگوی مشابهی قابل‌مشاهده است.

درنهایت می‌توان گفت خنده برای تندرستی و سلامت انسان‌ها بسیار مفید است و با گنجاندن بیشتر خنده در زندگی روزانه خود می‌توانیم سطح تندرستی بدن خود را افزایش داده و سلامتی روانی خود را نیز بهبود ببخشیم.

تاثیر خنده برای بدن انسان
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

تصمیمات مهم را با شکم خالی نگیرید


مطالعات اخیر محققان دانشگاه داندی در انگلیس نشان می‌دهد گرسنگی تاثیر مهمی بر قدرت تصمیم‌گیری دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود از تصمیم‌گیری در امور مهم در هنگام گرسنگی اجتناب شود.

گرسنگی باعث می‌شود افراد بی‌صبر و حوصله شوند و ممکن است در این حالت یک پاداش ناچیز ولی زودهنگام را به یک پاداش بزرگ ولی دورتر ترجیح دهند.
در این مطالعه محققان سوالات مشابهی در مورد پول، غذا و پاداش‌های دیگر به هنگام گرسنگی و سیری از داوطلبان پرسیدند.
نتایج نشان داد افراد گرسنه به پاداش‌های بسیار کوچکتر ولی سریعتر راضی بودند. این مطالعه نشان می‌دهد گرسنگی بر تصمیم‌گیری بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند اولویت‌ها را به راحتی جابجا کند.
بر اساس این مطالعه گرسنگی ناشی از فقر می‌تواند منجر به اتخاذ تصمیماتی شود که اوضاع زندگی فرد را بیشتر بهم بریزد.
در ادامه آمده است، تصمیمات افراد در زمان گرسنگی از حالت طولانی‌مدت به حالت کوتاه‌مدت تغییر می‌کند و اولویت‌ها نیز کاملا جابجا می‌شوند، به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود هنگام گرسنگی به خرید نروند؛ زیرا احتمالا انتخاب‌های ناسالمی خواهند داشت.

در ادامه این مطالعه نشان می‌دهد اگر افراد هنگام گرسنگی برای عقد قراردادها اقدام کنند، احتمالا با شرایط متوسطی متقاعد می‌شوند و حتی ممکن است نتیجه به ضررشان باشد. گرسنگی بر تمام تصمیمات در حوزه‌های مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، علمی و سایر موارد تاثیرگذار است. البته سنگین شدن معده و زیاده روی در غذا توصیه نشده است؛ فقط به میزانی که احساس گرسنگی برطرف شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Psychonomic Bulletin & Review منتشر شده است.

تصمیمات مهم را با شکم خالی  نگیرید
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

چرا کتاب‌خواندن برای مغز شما بسیار مهم است؟


«ارزانترین، ساده‌ترین و زمان‌برترین روش آزمایش‌شده برای هشیارکردن مغز درست جلوی صورت شما قرار دارد و آن کتاب خواندن است.»

به گزارش ایسنا، نامه‌نیوز نوشت: «می‌توانید مکمل های روغن ماهی مصرف کنید یا مقدار زیادی زردچوبه میل کنید. هر هفته می‌توانید در کلاس زبان، کتاب های معما یا چند ساعت ورزش سرمایه‌گذاری کنید. روش‌های بی‌شماری برای (بهبود ظاهرا) حافظه و عملکرد شناختی شما وجود دارد. بر اساس یک گزارش مهم تحقیقات بازار انتظار می رود صنعت آموزش و ارزیابی مغز تا سال ۲۰۲۲ به ۸ میلیارد دلار برسد اما ارزانترین، ساده ترین و زمانبرترین روش آزمایش شده برای هشیار کردن مغز درست جلوی صورت شما قرار دارد و آن کتاب خواندن است.

ماهیت خواندن، مغز را به کار سخت‌تر و بهتر ترغیب می‌کند. ماریان گرگ، مدیر مرکز UCLA می‌گوید: «خواندن به شما یک دکمه مکث برای درک و بینش می‌دهد. به طور کلی با زبان شفاهی - وقتی فیلم تماشا می‌کنید یا به نوار گوش می‌دهید - مکث نمی‌کنید.»

و فواید خواندن مدت‌ها پس از کنار گذاشتن آن کتاب عالی ادامه می‌یابد. یک مطالعه کوچک در دانشگاه نشان داد که برخی از این مزایا به مدت پنج روز ادامه داشته است. گرگوری برن، مدیر مرکز عصب‌شناسی در اموری می‌گوید: «ما کتاب خواندن را یک فعالیت سایه می‌دانیم. تقریباً حافظه مانند عضله در هنگام کتاب خواندن بسیار درگیر می‌شود.

در حقیقت این روش‌هایی است که خواندن باعث سلامتی شما می‌شود (و اساساً شما را به شخصی بهتر تبدیل می‌کند.)

گفته می‌شود همه در خواندن با هم برابر نیستند. نتایج اولیه حاصل از مطالعه‌ای که در دانشگاه استنفورد انجام شده حاکی از آن است که مطالعه نزدیک ادبیات به‌طور خاص تمرین اصلی شما را به ذهن شما می‌رساند. اسکن‌های MRI از افرادی که در حال خواندن رمان جین آستین قرار دارند، افزایش خون در مناطق مغز را نشان می‌دهد که عملکرد شناختی و اجرایی را کنترل می‌کنند.

اگر خواننده ای کند و ضعیف یا حتی مضطرب باشید که احساس می کنید هرگز قادر نخواهید بود به اندازه کافی بخوانید تا از این مزایا استفاده کنید؟ یک کتاب هم می تواند آن مشکل را برطرف کند! دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون کودکان ۸ تا ۱۰ ساله را مطالعه کردند که کمتر از متوسط خوانندگان بودند. صد ساعت کلاس های خواندن ترمیمی به طور قابل توجهی کیفیت ماده سفید مغز آنها را بهبود می بخشد - بافتی که سیگنال های خود را بین مناطقی از ماده خاکستری؛ جایی که اطلاعات پردازش می‌شود، انجام می‌دهد. نتیجه‌گیری محققان: مغز این کودکان شروع کرده اند که خود را به گون‌های تغییر دهند که می تواند برای کل مغز سودمند باشد؛ نه تنها قشر تمرکز خواندن‌محور. درباره تمرینات مغزی که می‌تواند شما را باهوش تر کند بیشتر بدانید. توانایی خواندن از نزدیک چیزی است که باید پرورش یابد.

البته یک راه حل آسان وجود دارد: تلفن و رایانه خود را خاموش کنید. یک ساعت یا دو ساعت خوب را کنار بگذارید و فقط بخوانید. مطمئن نیستید از کجا شروع کنید؟ بهتر است ابتدا به سراغ کتاب هایی که برنده جایزه های مهم ادبی شده‌اند بروید یا از کسانی که بسیار مطالعه کرده‌اند، پرس و جو کنید. البته نکته مهم این است که ابتدا سلیقه و علاقه خود را در حوزه کتابخوانی پیدا کنید تا با شور و شوق زیادی مطالعه را انجام دهید.

چرا کتاب‌خواندن برای مغز شما بسیار مهم است؟
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

تاثیر «استراحت» در پیشرفت تحصیلی


سخت‌کوشی برای رسیدن به اهداف آموزشی هیچ‌گاه به‌معنی کنارگذاشتن ابزارهای مکمل موفقیت نیست. اگرچه تلاش و استراحت، دو مفهوم دور از هم به‌ نظر می‌رسند، وقتی به روند طولانی‌مدتِ منظم فکر کنیم، این دو را دو مفهوم مکمل خواهیم یافت. جسم بیولوژیک ما بدون استراحت‌کردن، بهره‌وری مطلوبی نخواهد داشت. این خلاصه‌ی مهم‌ترین تأثیر استراحتِ مناسب بر روند موفقیت تحصیلی است.

تعادل مناسب بین میزان فعالیت و میزان استراحت، همیشه یکی از چالش‌های اساسی برنامه‌ریزی تحصیلی بوده است. برای این مفهوم از واژه‌ی چالش استفاده کرده‌ایم؛ چون دقیقاً مثل تعادل بین مطالعه‌ی درس‌های مختلف یا انتخاب‌کردن مدرسه‌ی مناسب برای تحصیل، با موضوعی مهم و تأثیرگذار مواجهیم؛ موضوعی که تا زمان تلاش برای حل آن، فرصت بالقوه‌ای برای پیشرفت داریم و در صورت حل‌نشدن، با نقطه‌ضعف بالفعل روبه‌رو خواهیم بود.

حفظ استقلال زمان‌های استراحت در برنامه‌ی درسی، اصل مهم برای پیشرفت است. هدف از حفظ استقلال این بازه‌‌های زمانی، دست‌یافتن به موقعیتی است که در آن، استراحت‌کردن جایگاه متناسب و حذف‌نشدنی داشته باشد؛ یعنی همان‌گونه که در برنامه، فرصتی برای استراحت بیش‌ازحد وجود ندارد، امکان حذف‌کردن آن برای افزایش خیالی راندمان نیز وجود نداشته باشد. نباید فراموش کنیم که استراحت‌کردن در وهله‌ی اول پاسخ‌گویی به نیاز فیزیولوژیک بدن برای هماهنگی بهتر اعضاست. این مفهوم به‌خوبی اهمیت انکارنشدنی استراحت را تشریح می‌کند. یکی از وجوه این چالش، زمانی است که زمان آن تحت کنترل ما نباشد. در این مورد نیز فاصله‌ای محسوس با تعادل استراحتی خواهیم داشت. تعادل استراحتی در اولین و مهم‌ترین گام، میزان استراحت شما را بر اساس میزان فعالیت روزانه تنظیم می‌کند.

مدیریت زمان استراحت گامی فراتر از حفظ استقلال آن و راهکاری برای منظم‌کردن این بازه‌های زمانی در طول برنامه‌ی روزانه و هفتگی است. پراکنده‌بودن بازه‌های استراحت در برنامه‌ای مدون، نظم ذهنی شما را کاهش می‌دهد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد داشتن بازه‌های استراحتی ثابت در برنامه، به افزایش ۲۷درصدی بازدهی فعالیت‌های افراد منجر می‌شود.

تاثیر «استراحت» در پیشرفت تحصیلی
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

روابط صمیمی سبب افزایش عزت نفس در کودکان می‌شود


عزت نفس بالا احتمال برقراری روابط دوستانه عمیق را فراهم می‌کند و اکنون محققان دانشگاه تگزاس دریافتند دوستی صمیمانه نیز موجب افزایش عزت نفس می‌شود.

در این تحقیقات، اطلاعات به دست آمده از ۵۲ مطالعه که در رابطه با اثر عزت نفس و رابطه دوستی در بین ۴۷ هزار داوطلب انجام گرفته است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این مطالعات بین سال‌های ۱۹۹۲تا ۲۰۱۶ میلادی در مجموعه وسیعی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا انجام گرفته‌اند. سن داوطلبان بین سنین خردسالی تا بزرگسالی متفاوت بود. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شد برای مردان و زنان در تمام سنین، پذیرش و داشتن حمایت اجتماعی قوی به معنای داشتن عزت نفس بالا است و برعکس داشتن عزت نفس بالا به معنای پذیرش و بهره‌مندی از حمایت اجتماعی قوی است.
همچنین داشتن عزت نفس پایین موجب کاهش توانایی شخص در برقراری روابط اجتماعی قوی می‌شود و داشتن روابط دوستانه ضعیف موجب کاهش عزت نفس شخص می‌شود.
به اعتقاد محققان، ریشه این چرخه ممکن است در نحوه پرورش کودکان باشد. در واقع والدینی که موجب بهبود عزت نفس فرزندان خود می‌شوند، به آن‌ها کمک می‌کنند تا روابط سالم‌تری در آینده داشته باشند. در مقابل چنین روابطی موجب بهبود عزت نفس می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Personality and Social Psychology منتشر شده است.

 

روابط صمیمی سبب افزایش عزت نفس در کودکان می‌شود
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

کاربرد as … as در بیان تشابه صفتها


برای بیان تشابه یا برابری صفت بین دو شخص از عبارت as … as بصورت زیر استفاده می شود.

مثال:

This LCD is as good as that one.

این نمایشگر به خوبی آن یکی است

He is as old as I (am).

او به بزرگی من است

توجه : برای تاثیر بیشتر در بیان تشابه می توان از just قبل از as … as استفاده نمود. مثال:

The new LCD is just as good as the old one.

نمایشگر جدید دقیقا بخوبی مدل قدیمی اش می باشد

توجه : برای بیان تشابه دو چیزی که دقیقا مشابه هم نبوده و فقط تا حدودی شبیه باشند، می توان از almost قبل از as … as استفاده نمود. مثال:

The new LCD is almost as good as the old one. But it’s a little slower.

نمایشگر جدید تاحدودی بخوبی مدل قدیمی اش می باشد. ولی مقداری کند است

توجه : برای بیان عدم تشابه دو چیز از not as … as استفاده می شود. اگر اختلاف دو چیز محدود باشد، از قید quite و اگر اختلاف بزرگ باشد، از قید nearly برای تاثیر بیشتر استفاده می گردد.مثال:

My new air conditioner is not as noisy as the old one.

سیستم تهویه مطبوع من به پر سر و صدایی مدل قدیمی اش نیست

The new LCD doesn’t cost quite as much as the old one.

نمایشگر جدید اندکی اختلاف قیمت با نمونه قدیمی اش دارد

The new LCD doesn’t cost nearly as much as the old one.

نمایشگر جدید اختلاف قیمت زیادی نسبت به نمونه قدیمی اش دارد

توجه : گاهی جملات as … as در حالت مخفف بصورت زیر نوشته می شوند. مثال:

We loved our old LCD. But our new LCD is just as good.

Have you seen my new car? My new car isn’t nearly as nice

 

کاربرد as … as در بیان تشابه صفتها
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

اصطلاحات انگلیسی در مورد شغل Job


1- چه کاره هستید؟ شغل شما چیست؟

What do you do?/what are you?/what’s your job?

 

2- پزشک عمومی/ پیرا پزشک هستم.

I am a general practitioner /paramedic.

 

3- مهندس/ هنرمند هستم.

I am an engineer /artist.

 

4- هنوز دانشجو هستم.

I am still a university student.

 

5- پدر شما چه کاره است؟

What does your father do?

 

6- پدرم شغل آزاد دارد./ بازنشسته است.

My father is self-employed/retired.

 

7- کارمند دولت/ خلبان سرهنگ بازنشسته است.

He is a government employee/ pilot/retired colonel.

 

8- پدرم خیاط / سنگ کار / مهماندار هواپیما/ آهنگر/ زرگر است.

My father is a tailor/ stonemason/steward/ blacksmith/goldsmith.

 

9- یکبار بهم گفتی پدرت قفل ساز است.

Once you told me your father was a locksmith.

 

10- پدرم دامپزشک / حسابدار/ افسر است.

My father is a veterinarian/ an accountant/ an officer.

 

11- دلال معاملات ملکی/ فروشنده است.

He is a real estate agent/ a salesman.

 

12- پدرم نگهبان/ کنترل چی / تشک دوز / تحویل دار بانک/ تلفن چی است.

My father is a watchman/ an usher/ an upholsterer/ a teller / a telephonist.

 

13- کارمند بانک است.

He is a bank clerk.

 

14- او متخصص زنان/ متخصص پوست/ متخصص قلب/ متخصص داخلی است.

She is a gynecologist/dermatologist/cardiologist/ internist.

 

15- متخصص بیهوشی/ پرستار/ استاد دانشگاه است.

He is an anesthetist/ a nurse/ a university teacher.

 

16- پدرتان کار نمیه وقت دارد یا تمام وقت؟

Does your father have a part-time or a full-time job?

 

17- او به صورت تمام وقت/ نمیه وقت کار می کند.

He works full time/ part time.

 

18- چند ساعت در روز کار می کند؟

How many hours a day does he work?

 

19- آیا شیفتی کار می کند؟

Does he work on shifts?

 

20- پدرم بیکار است.

My father is unemployed/out of work.

 

21-او از دولت مستمری بیکاری می گیرد.

He receives unemployment benefit from the government.

 

22- در سن 55 سالگی باز نشسته شد.

He took retirement at the age of 55.

 

23- مستمری بگیر است.

He is a pensioner./he receives pension.

 

24- شنیدم پدرت سال گذشته اخراج شد.

I hear your father was fired/ sacked / dismissed last year.

 

25- خیلی ها را اخراج کردند ولی پدرم خوش شانس بود که نگاهش داشتند.

They fired many people, but my father was lucky to be kept on.

 

26- نه، کارش را ول کرد.

No, he gave up his job/ he quit.

 

27- استعفا داد.

He resigned.

 

28- برای چند هفته معلق بود.

He was suspended for a few weeks.

 

29- هیچ وقت نتوانسته است در یک شغل بماند.

He has never been able to hold down a job.

 

30- برادرت جایی استخدام است؟

Is your brother employed anywhere?

 

31- دو سه ماه است که به عنوان مهندس استخدام شده است.

He has been employed as an engineer for a couple of months.

 

32- کار فرمایش کیست؟کار خانه اش چند نفر نیرو دارد؟

Who is his employer? How many employees work in his factory?

 

33- پدرم می خواهد در خواست کار بدهد.

My father wants to apply for a job.

 

34- آیا فرم در خواست را تکمیل کرده است؟

Has he filled application from?

 

35- بله ،دارد دنبال یک معرف می گردد. شما معرف او می شوید.

Yes he is looking for a referee. Can you act as his referee?

 

36- هفته آینده مصاحبه دارم. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود.

I have an interview next week. I hope it will go well.

 

37- برای چه پستی درخواست داده اید.

What position/ post have you applied for?

 

38- چه مدت است که این پست خالی است؟

How long has this post been vacant?

 

39- اولین شغلی را که به من پیشنهاد دهند می پذیرم.

I will accept/ take the first job they offer me.

 

40- مطمئنم به سمت مدیر فروش منصوب خواهید شد.

I am sure you will be appointed to the post of sales director.

 

41- نظرتان راجع به شغلتان چیست؟

How do you like your job?

 

42- خیلی شغلم را دوست دارم، ولی شغلم استرس زا/ کسل کننده/ خطرناک است.

I like it very much, but it’s very stressful/ boring/dangerous.

 

43- پدرم شغلش را دوست دارد چرا که شغلش آرامش بخش/ راحت و بی خطر است.

My father likes his job is relaxing/easy and safe.

 

44- ماهیانه چقدر در می آورد؟

How much does he earn monthly?

 

45- حقوقش / دستمزدش چقدر است؟

How much is his salary/ wage?

 

46- ماهیانه 500 دلار در می آورد.

He earn $ 500 (five hundred dollars) a month.

 

47- حقوق سالیانه اش فقط 48000 دلار است.

His annual salary is just $48000(forty thousand dollars).

 

48- پایه حقوقش 300 دلار است.

His basic / base salary is $300.

 

49- هفتگی/ ماهیانه حقوق می گیرد.

He is paid weekly / monthly.

 

50- در آمد بالایی دارد.

He has a high income./ he is well- paid.

 

51- در آمد کمی دارد.

He is poorly paid/ badly paid.

 

52- از راه تدریس پول زیادی به دست نمی آورد.

He doesn’t make a lot of money out of teaching.

 

53- می خواهد درخواست اضافه حقوق کند.

He is going to ask for a pay raise.

 

54- هفته گذشته ترفیع گرفت.

He got a promotion last week.

 

55- مدت زیادی بود منتظر ترفیع رتبه بود.

He had been expecting promotion for a long time.

 

56-هفته گذشته حقوقش را کم کردند.

He had pay cut last week.

 

57- هرگز فیش حقوقش را دیده ای؟

Have you ever seen his pay slip?

 

58- حقوقشان پس از کسر مالیات، بیمه و غیره چقدر است؟

How much is your salary after deductions for tax, insurance, etc?

 

59- بعد از کسر مالیات و غیره ، حقوق ماهیانه ام 70 دلار است.

After deductions for tax etc, my salary $700 a month.

 

60- در آمد خالص/ ناخالص شما چقدر است؟

How much is your net/ gross income?

 

61- برادرم دنبال شغل می گردد.

My brother is looking for employment.

 

62- باید یک شغل موقت/ دائم پیدا کند.

He should find a temporary /permanent job.

 

63- کارکنان آنجا خیلی صمیمی هستند.

The staff there is so friendly.

 

64- پدر شما می تواند من را برای پست جدید در کارخانه اش توصیه کند؟

Can your father recommend me for the new post in his factory?

 

65- دست بردار. می توانی با پارتی بازی آنجا یک شغل برای خودت دست و پا کنی.

Come on. You can pull a few strings to get a job there.

 

66- باید دوستان رده بالایی داشته باشید.

You should have friends in high places.

 

67- چند روزی باید مرخصی بگیریم و به مسافرت برویم.

I have to take a few days off and go on a trip.

 

68- دوست دارم دو سه هفته مرخصی بگیرم.

I like to take a couple weeks’ leave.

 

69- او در حال مرخصی است. به خاطر بیماری به مرخصی رفته است.

He is away in leave now./ he is on sick leave.

 

70- در مرخصی زایمان به سر می برد.

She is on maternity leave.

 

71- کارگران کارخانه پدرم یک بار اعتصاب کردند.

Once the workers in my father’s factory went on strike.

 

72- پدرم هم جزو اعتصاب کنندگان بود.

My father was also one of the strikers.

 

73- در آمد ثابتی دارم.

I have a steady income.

 

74- می خواهم شغلم را عوض کنم.

I want to change my job.

 

75- چرا می خواهی شغلت را عوض کنی؟ پول خوبی در می آوری.

Why do you want to change your job? You get / earn good money!

 

76- من در پی گرفتن حقوق خوب نیستم. فقط پول زیادی به دست می آورم.

I am not interested in earning a good salary.

 

77- حقوق کمی دارم.

I have a poor salary.

 

78- امنیت شغلی ندارم.

I don’t have job security.

 

79- تدریس ممکن است خیلی رضایت بخش باشد، اما پول زیادی ندارد.

Teaching can be very rewarding, but there’s no money in it.

 

80- می خواهم در پژوه ای سرمایه گذاری کنم.

I want to invest in a project.

اصطلاحات انگلیسی در مورد شغل Job
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸

لغات انگلیسی مربوط به مکان و ساختمان


car dealership / garage

نمایندگی خودرو یا مکانی که خودرو خریداری می‎کنند و همچنین برای تعمیر خودروها را به آنجا می‎برند.

bus station

ایستگاه اتوبوس

clothing shop / clothing store

فروشگاه لباس و انواع پوشاک و کیف و کفش و تمام لوازم مربوط به پوشاک

apartment building / apartments

مجتمع مسکونی یا ساختمانی که واحدهای آپارتمانی زیادی دارد.

bank / ATM teller

بانک و دستگاه خودپرداز

coffee house / coffee shop

کافی شاپ که در آن انواع نوشیدنی سرد و گرم و شیرینی و کیک و غذاهای سبک و اسنک‎ها سرو می‎شود.

grocery store

معادل همان بقالی در فارسی که مواد غذایی را می‎توان خریداری کرد.

supermarket

فروشگاه بزرگی برای خرید موارد خوراکی که می‎توان در تعداد و حجم زیاد هم خرید کرد.

gas station

پمپ بنزین، باید دقت کنید که در آمریکا به پمپ بنزین petrol station نمی‎گویند و به جای آن gas station استفاده می‌شود.

flower shop / florist

گل فروشی، باید دقت کرد که flower shop یک مغازه کوچک فقط برای خرید گل است اما برای باغ گل یا گلخانه که گیاهان بزرگتر و حتی درخت می‌فروشند لغت nursery استفاده می‎شود.

fire station

ایستگاه آتش نشانی

house / single family home

خانه مستقل و شخصی که در مقابل آپارتمان استفاده می‎شود.

mosque

مسجد

playground

زمین بازی کودکان که وسایل بازی و سرگرمی مثل تاب و سرسره دارد.

train station

ایستگاه قطار

temple

معبد که عبادتگاه فرهنگ‌هایی مثل بودایی، هندی، چینی و … است. در کشورهایی مثل تایلند و مالزی و هند با این معابد زیاد مواجه می‎شوید.

pet shop

فروشگاه‎هایی که غذا و وسایل لازم برای نگهداری حیوانات خانگی و حتی خود حیوانات خانگی مثل سگ و گربه و پرنده می‎فروشند.

pet clinic / veterinarian’s

کلینیک دامپزشکی

hospital / hotel / school

و در آخر هم بیمارستان و هتل و مدرسه

لغات انگلیسی مربوط به مکان و ساختمان
انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۸


مطالب تصادفی

  • طرح درس تربیت بدنی برای دوره ابتدایی اموزش مهارت طناب جفت جلو وعقب
  • درس پژوهی ریاضی پنجم دبستان محیط دایره
  • طرح درس علوم پایه پنجم ابتدایی درس آشنایی با چگونگی حرکت بدن
  • مجموعه کامل از نمونه سوالات فارسی پایه دوم ابتدایی
  • طرح درس روزانه فارسی اول ابتدایی درس نشانه (گ)
  • اندازه گیری سلامت مغز و بدن براساس سرعت پیاده روی در 45 سالگی
  • HOWEVER VS ALTHOUGH
  • کاربرد حروف ربط تضاد ( Although، In spite of، However )
  • 10 مهارت اصلی که دانش‌آموزان باید بیاموزند
  • ترفند های تربیت  کودک سالم

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد